Båtnytts test av 34 fotare
Bäst i test
För ett tag sedan gjorde Båtnytt en grundlig segelbåtstest av 3 olika 34-fots båtar. De liknar varandra till måtten men i övrigt så är de helt olika. De testade båtarna är Hanse 342, Regina af Vindö 35 och Hallberg-Rassy 342 och här kan ni läsa en summering av testresultaten.
Det är alla tre välseglande båtar i, vad idag är, en normal familjestorlek på 34 fot men där tar likheterna slut. Båtarna är riktade till helt olika målgrupper. Alla tre båtarna har en kraftig konstruktion, men där man på Hanse har byggt "tillräckligt starkt" har man på Orustbyggena tagit till ännu mer. Både Regina af Vindö och Hallberg Rassy har mycket kraftiga bottenkonstruktioner där principen "hellre för mycket än för litet" råder. Alla tre båtar har CE-märkts med A, oceangående.
Seglingsmässigt är det den billigaste båten som erbjuder den mest spännande seglingen, Hanse är den båten som har mest racing i sin karaktär. Orustbyggena är mer utpräglade cruisingbåtar, visserligen mycket välseglande sådana, men ändå med tydlig inriktning mot långfärd och bekvämlighet.
Det är när man kliver ner i båtarna som man förstår varför priserna skiljer sig åt. Även om Hanse är välbyggd och praktisk så är naturligtvis kvaliteten och utförandet på Orustbyggena av en helt annan art. Bättre material och ytbehandling i kombination med riktigt hantverk gör att Orustbyggena förtjänar att kallas förstaklassiga. Att jämföra dessa båtar utan att lägga in priset som en faktor är svårt, det går två Hanse på en Hallberg-Rassy och drygt tre Hanse på en Regina af Vindö.
Vilken båt som i slutändan blir den billigaste att äga är alltid inte så självklart, det vet man först efter kanske 20 år när värdeminskning, eller ökning gjort sitt.
En Fighter
Hanse 342 är ett välseglande ”löpande-band-bygge” som bjuder på skaplig kvalitet i detaljerna. Generalagenten i Sverige, för Hanse 342, vill benämna den som en ren cruisingbåt med racing potensial. En racingbåt är mycket lättare att segla än en cruisingbåt eftersom den är så perfekt balanserad med rejäl köl, lättrimmad rigg och beslag som sitter precis där de ska.
Inredningen följer Hanses numera klassiska stuk med glanslackad rödbetsad mahogny mot ljusa ytor i skott och tak. Pentryt med två rostfria hoar får mer än godkänt, liksom förpiken som fungerar som huvudhytt. Den har två stora garderober och rejäla hyllor längs skrovsidorna. Utförandet håller hög klass på finishen. Fina träarbeten och gedigna el- och slangdragningar. Hanse 342 har en ljus, luftig och läcker inredning.
Den är välplanerad och gediget byggd samt har många små finesser och seglar väl.
Hanse 342
Längd ö a 10.35 m
Längd v l 9.20 m
Bredd 3.40 m
Djupgång 1.85/1.58 m
Vikt ca 5.1 ton
Kölvikt 1.66 ton (stand köl)
Storsegel 33.5 kvm
Självslående fock 21 kvm
Genua 140% 36 kvm
Gennaker 81 kvm
Motor Yanmar 3YM20, 21 hk
Designer Judel/Vrolijk & Co
CE klass A
Pris 899 000 kr
Tillverkning Hanse Yachts,
Greifswald, Tyskland
Generalagent Bryggan i Väst,
Marstrand.
www.bryggan.net
Gedigen seglare
Hallberg-Rassy 342 uppfyller höga krav på både rejäl segling och förfinat utförande. HR 342 är kanske inte lika formskön som 34: an, men helt i linje med många moderna och snabba båtar. Höga fribord och skrovets u-form ger bredare vattenlinje, bredare akterskepp och ett mer utdraget deplacement. Rodret är stort och nästan helt frihängande med bara en grund skädda. Segelytan är mycket goda 60 kvm och som på racers har 342:an endast fock. Seglen är av lika enkelt snitt som återfinns på många massbyggen. Sittbrunnen är förnämlig med 2.15 m långa bänkar, höga vinklade sargar och nedfälld lång skotbalk.
Inredningen är rekordbra för att vara på en 34-fotare. Ståhöjden är 1.93 m och durkytan är bred med fint svängrum i ruffen. Volymkänslan förstärks av utmärkt ljusinsläpp. Planlösningen funkar helt ok med aktertoalett om styrbord med ett kort kartbord framför. Salongen har L-soffa, längsgående koj mittemot, vinkelpentry akteröver och ett stadigt klaffbord i mitten.
Segelegenskaperna hos HR 342:an är solida. Den rör sig med härlig tyngd, ligger lugnt i vattnet, har trevligt tryck i rodret och väl avvägd stabilitet. Båten är följsam, har gott bett på kryss, uppför sig värdigt och känns gedigen när den kommer i sjön. HR 342:an är en trygg och solid seglare. Den är ljus, luftig och har en ganska välgjord inredning med stora utrymmen. Båten är kraftigt byggd för att tåla det mesta. Trots ett högt pris ger HR 342 mycket. "En goding har blivit godare!".
Hallberg-Rassy 342
Längd 9.09 m
Bredd 3.42 m
Djupgång 1.82 m
Vikt ca 5.3 ton
Kölvikt 1.95 ton
Masthöjd 15.8 m
Storsegel + fock 60 kvm
Masthöjd 15.92 m
Bränsle/vatten 165/265 liter
Motor VP D1-30, 29 hk
Designer German Frers
CE klass A
Pris 1 744 000 kr
Byggare Hallberg-Rassy Varvs AB,
www.hallberg-rassy.com
Finsalong
Regina af Vindö 35 är en välseglande däcksalongsbåt med hög kvalitet i detaljerna. Den är proportionerligt byggd och linjerna stämmer perfekt, det är en mycket vacker båt. 35.an skiljer sig från den övriga Regina-familjen med ett modernt skrov som inte ligger så långt ifrån raceingbåtarnas strykjärnsform. Båten väger 6.5 ton varan 2.4 ton ligger i kölen som är försedd med vinge. Rullseglen från Lundh Sails är av Vertech-typ med stående lattor i storen.
Detta sammantaget ger en förhållandevis snabb båt med lugna, trygga seglingsegenskaper. Någon racer är Regina 35 förstås inte men hon är lättseglad och uppför sig precis så stabilt och säkert som hon ska utan att man blir uttråkad.
Inredningen är utförd med stark känsla för stil. Taket i ask harmonierar väl med rostfria rutramar, sidenmattlackad khayamahogny, luckramar i trä och beige dynor. Salongen är naturligtvis båtens bästa utrymme. Takhöjden på 1.90 räcker bra och durkytan vid nedgångstrappan är stor. Toaletten och duschen har stort utrymme. Träarbetet är mycket påkostat och av bästa Orustkvalitet. Snygga fogar, eleganta lamellimningar, ribbklädda sidor överallt. Flotta skåpsdörrar och lådfronter. Hytterna är inte båtens huvudutrymmen, det är salongen och sittbrunnen som gör att den här båten får högsta betyg.
Regina 35
Längd ö a 10.80 m
Längd v l 9.50 m
Bredd 3.54 m
Djupgång 1.60 m
Vikt ca 6.5ton
Kölvikt 2.4 ton
Masthöjd 15.8 m
Motor VP D2-40, 40 hk
Designer Carl Beyer
CE klass A
Pris 2 483 000 kr
Tillverkning Regina af Vindö Yachts AB,
www.reginayachts.se
Källa: Båtnytt
Originaltext: Lars Guditz, Mats Göthlin & Curt Gelin
Vill du ha mer ingående information om testerna?
Klicka dig in på:
www.batnytt.se
FLER ARTIKLAR:
Kurser inom navigation och båtliv
Svensk Båtutbildning erbjuder navigations- och båtkurser i Gamla stan och på Djurgården i Stockholm samt på fartyget Astoria i centrala Göteborg och på Orust. Vi erbjuder även navigationskurser online...Kurser inom navigation och båtliv
Ljuva båtliv
Oavsett om du är en motorbåtsfantast, som tycker om fart och fläkt, eller en som älskar seglingens, klart tystare och lugnare framfart så har ni ändå någonting gemensamt....Ljuva båtliv
Tankar i båttider...
Ska båtköpet vara ett projekt/objekt eller ren avkoppling och nöje?...
Tankar i båttider...
Vinterförvaring
När sommarens nöjen och njutningar är över kräver din båt ett visst mått utav omtanke och genomtänkt behandling....Vinterförvaring
Perfekta båtar för sköna dagsutflykter
En öppen båt med bra lastutrymmen är ett perfekt sätt att ta sig ut i kustbandet....Perfekta båtar för sköna dagsutflykter
Att hyra båt
Enkelt och bekvämt kan du få tillgång till det härliga båtlivet utan en enda timmes arbetsinsats....Att hyra båt
Föredrag på årets Öppna Varv
Som traditionen bjuder arrangeras ett intressant föredrag på Öppna Varv....Föredrag på årets Öppna Varv
Årets Segelbåtar 2016
Vinnarna av Årets segelbåt 2016 är framtagna efter en del provseglingar och tester....Årets Segelbåtar 2016
Båtmässornas tid är här
Snart drar vårens båtmässor igång igen, till alla båtälskares stora glädje....Båtmässornas tid är här